Avtalsregler
1– Flyttuppdragets omfattning
Flyttfirmor förväntas inte flytta ovanligt stora objekt så som en flygel, en motorsäng, ett biljardbord m.m. För att få detta flyttat kan pristillägg uppkomma.
Transport sker aldrig av kontanter, värdefulla smycken, värdepapper eller andra mycket värdefulla föremål. Det sker heller inte av djur eller växter.
Självklart går det att förhandla fram alternativ men då kan både partner komma överens i avtalet.
2 – Pris och betalning
Det pris som anges kan vara fastpris. Om kunden ändå väljer att använda rörligt pris ska det framgå tydligt på avtalet hur detta pris är framräknat.
Pristillägg får däremot förekomma. Om det uppkommer kostnader som kan vara orsakat av kunden.Vilket innebär ifall kunden behöver nedmontering / montering samt packning eller uppackning samtidigt kunden har inte bet om hjälp på dessa tjänster under bokning ,där kan det blit extra kostnad än vad flytt tjänst gav till kunden.
I detta fall förväntas kunden av flyttjänsten direkt kontaktas med gällande uppgifter.
3– Påföljder vid dröjsmål eller fel
- Om det blir dröjsmål eller felaktigt utförande har konsumenten vissa rättigheter. Konsumenten kan kräva att företaget slutför uppdraget eller att kompensation sker med lägre pris.I värsta fall kan en av parterna häva hela avtalet vilket därmed innebär att man hävdar kontraktsbrott. Detta är däremot ovanligt och om parterna inte kommer överens kan det innebära att en av parterna drar det till domstol.
- Avboknings villkor:
- Enligt våra villkor kan du som kund avbeställa flyttjänsten kostnadsfritt fram till 10 dagar innan flyttdatumet.
- Avbokning som sker 9 dagar innan flyttdatum,kunden kommer betala 25% av hela belopp.
- Avbokning som sker 4 dagar inann flyttdatum kunden kommer betala 50% av hella beloppet
- Avbokning som sker 48 timmar innan flyttdatum kunden kommer betala 100 %.
4– Transportörens ersättningsskyldighet
Skulle det uppstå skada på bohaget ligger ersättningsskyldigheten på transportören. Det kan alltså gälla allt från transport från bostaden till flyttbilen till att skada skett under transporten. Däremot gäller det inte om vi (flyttfirman) kan påvisa att skadan skett utifrån skador som uppstått utanför deras kontroll.
Samma regel gäller för flyttfirmor som råkar skada egendom som inte tillhör kunden men som skadats i samband med flytten. Det kan exempelvis vara grannens dörrpost, krock med annat fordon m.m.
Protokoll
Datum 2023-06-08
Protokoll fört efter förhandlingar mellan Sveriges Åkeriföretag och Sveriges
Möbeltransportörers Förbund å ena sidan samt konsumentverket /KO å andra sidan.
Förhandlingarna avser BOHAG 2010-allmänna flyttbestämmelser för konsument.
Konsumentverket/KO, Sveriges Åkeriföretag och Sverig es Möbeltransportörers Förbund
har träffat följande överenskommelse om allmänna bestämmelser som ska tillämpas av
medlemsföretag i Sveriges Åkeriföretag och Sveriges Möbeltransportörers Förbund vid
utförande av bohagsflytt åt konsumenter:
. BOHAG 2010- Allmänna flyttbestämmelser för konsument.
Den tidigare överenskommelsen- BOHAG 2000 allmänna flyttbestämmelser för
bohagsflyttning för konsument- upphör att gälla det datum som den nya träder i kraft.
Sveriges Åkeriföretag och Sveriges Möbeltransportörers Förbund åtar sig att informera
sina medlemsföretag om överenskommelsen och dess innebörd. Dess utom åtar si
Sveriges Åkeriföretag och Sveriges Möbeltransportörers Förbund att verka för att
avtalsvillkoren ska börja tillämpa av medlemsföretagen och att konsumenter informeras
om överenskommelsen.
Båda parter har rätt att informera om överenskommelsens innehåll och publicera
dokumenten på respektive webbplats. Överenskommelsen träder i kraft den 1 Januari
2023 och gäller tillsvidare