Artway AB i Helsingborg

Vanliga frågor

Regler för avtal hos Artway AB

Det kan vara mycket att tänka på och lätt att missa något!

Låt oss på Artway stå för den problematiken så att du kan luta dig tillbaka och känna med trygghet att ditt bohag flyttas med kompetens och kvalitét. Med vår erfarenhet så kan vi redan alla ”Do´s and Dont´s” i flyttbranschen

Alla vanliga frågor och svar:

Det är svårt att säga hur mycket din flyttfirma kommer att kosta eftersom priset beror på ett flertal olika faktorer, t.ex. hur lång tid flytten tar och hur långt du ska flytta. Eventuella tilläggstjänster kan också förändra priset.
Du kan själv välja om du vill att vi packar dina saker eller om du vill packa på egen hand. Kom ihåg att våra försäkring inte gäller om du packar dina föremål själv och något går sönder.
I det flesta fall tar det inte mer än en dag att flytta från en bostad till en annan. Exakt hur många timmar som kommer att behövas beror på hur omfattande flytten är och vilka tjänster du beställt.
Flyttfirmor är utbildade och kunniga inom flytt och har rätt verktyg och utrustning för jobbet. Det är dock ändå viktigt att du väljer en seriös och professionell firma som har kunskap och goda omdömen bakom sig.
Trafiktillstånd är ett bevis på att flyttfirman du använder dig av är seriös. Det är bara genom ett yrkestillstånd som en flyttfirma får bedriva yrkesmässig trafik och detta är något du bör kolla upp innan du anlitar.
Möbler som är för stora, för tunga eller för skrymmande för transport måste nedmonteras. Detta gäller även för föremål som inte kan transporteras säkert utan att de nedmonteras. Är du inte säker på om så är fallet? Ryms möblerna inte igenom alla dörrar och korridorer? Finns det smala hörn och trappor som möblerna måste förbi? Väger föremålen mer än 80 kg? Är föremålen väldigt höga eller breda? Om du svarade ja på en eller flera av frågorna måste föremålen sannolikt nedmonteras. Fortfarande osäker? Kontakta vår kundtjänst, vi hjälper dig gärna.
Ja, det är möjligt att ändra flyttdatumet efter slutförd bokning om flyttdatumet är minst 15 dagar framåt vid ändringstillfället och det nya flyttdatumet inte infaller inom de närmaste 14 dagarna (från datumet för ändringen). Priset för ändring av flyttdatumet är 490 SEK. Priset kan stiga eller minska beroende på årstid (enligt informationen i den aktuella prislistan). Det är tyvärr inte möjligt att ändra flyttdatumet om din flytt infaller inom 14 dagar
Antalet flyttlådor som krävs kan variera stort, vilket gör att vi inte ge ett specifikt råd gällande hur många flyttlådor du behöver. Grovt beräknat kan du räkna med följande mängder: 30 flyttlådor per hushåll och i tillägg 20 till 25 flyttlådor för varje person i hushållet. För varje barn eller småbarn 10 flyttlådor extra. Minimalister behöver sannolikt färre lådor, samlare kan behöva fler.
För avbokning av din flytt efter att avtalet slutförts, men minst 15 dagar före det avtalade flyttdatumet, gäller en avbokningsavgift på 20% av avtalsavgiften. För avbokning av din flytt senare än 15 dagar, men minst 8 dagar före det avtalade flyttdatumet, gäller en avbokningsavgift på 50% av avtalsavgiften. För avbokning av din beställning senare än 8 dagar före avtalat flyttdatum gäller en avbokningsavgift på 100% av avtalsavgiften
En flyttfirma kommer inte att hjälpa dig att transportera dina husdjur. De kan däremot hjälpa dig att transportera husdjurens tillbehör, t.ex. akvarium eller burar. Dina husdjur transporterar du säkrast innan eller efter själva flyttlasset.
Ju mer som är packat inför en flytt, desto lättare och snabbare går det också för flyttfirman. Packa gärna värdesaker och smycken i en separat väska som du transporterar själv och tänk på att använda kartonger i samma storlek för enklare lastning.
När du anlitar en flyttfirma, har du rätt att använda dig av RUT-avdraget. Med RUT-avdraget kan du se till att reducera arbetskostnader för flytten med 50 %.
Absolut! Om du inte kan eller vill ta med dig alla dina saker till din nya bostad kan du få hjälp med magasinering istället. Kontrollera att den flyttfirma som du har valt erbjuder tjänsten innan du bokar.
Hur betalningen ser ut kan variera mellan olika företag. Vissa vill ha betalt direkt med hjälp av kort eller Swish och andra skickar ut en reducerad faktura när ansökan om RUT-avdrag är klar.
Artway packar dina flyttlådor om du beställt denna tjänst i samband med bokningen. För detaljer om detta hänvisar vi dig till din bokningsbekräftelse. Du kan beställa packning och uppackning av dina flyttlådor fram till 15 dagar före flyttdatumet. Vänligen kontakta vår kundtjänst så tar vi fram ett lämpligt erbjudande till dig.
Gångavståndet är sträckan mellan parkeringsplatsen för flyttbilen och din ytterdörr/port. Bakgårdar, trädgårdar och liknande måste beaktas vid beräkningen. Vänligen berätta om det finns några speciella omständigheter kring någon av adresserna. Meddela oss också om något ändras på den planerade sträckan före flytten, t.ex. att byggarbeten inleds. Detta säkerställer att vi kan förbereda din flytt på bästa sätt.
Vi kan erbjuda dig både nedmontering och montering av dina möbler för ytterligare kostnad. Observera att vi endast monterar möbler om vi själva har nedmonterat dem innan. Om du vill sköta nedmontering och montering själv: se till att de möbler som kräver nedmontering nedmonterats innan flyttpersonalen anländer.